Guide: Sådan holder du dine medarbejdere motiverede

Motivation er alt i forhold til produktivitet, og derfor er det vigtigt, at dine medarbejdere er motiverede, hvis du ønsker en høj produktivitet. Alle medarbejdere er forskellige, og ingen mennesker er ens. Nogle medarbejdere foretrækker at nyde en god e-væske til deres elektroniske cigaret, mens andre medarbejdere foretrækker en god kop kaffe.

Af samme grund er det vigtigt, at du ikke behandler alle dine medarbejdere ens. Vi tager i den følgende guide et kig på, hvordan du holder dine medarbejdere topmotiverede.

Dine medarbejdere er også mennesker

Den første del af guiden kredser om det menneskelige. Dine medarbejdere bør ikke blot anses som medarbejdere, og en god chef kender derfor mennesket bagved medarbejderen. En medarbejder, der bliver hørt og føler sig anerkendt, er en medarbejder, som du kan være sikker på yder noget ekstra, når det er krævet.

Vi kender det formodentligt alle. I bund og grund vil mennesket gerne forstås, og det samme gør sig naturligvis gældende ved dine medarbejdere, der jo som bekendt også er mennesker. En rigtig god chef kender hver enkelt medarbejder og forstår, hvad den enkeltes behov er.

Kommunikation virker

Kommunikation er en af nøglerne til succes. Også for dine ansatte. Kommuniker dine, og virksomhedens, ideer og planer og inddrag medarbejderne i visionerne for virksomhederne, så de føler sig som en del af fremtidsplanerne og udviklingen, og i sidste ende vil de føle sig motiverede.

Når ting sker bag lukkede døre, kan snakken hurtigt gå blandt medarbejderne, og det er noget, du med fordel kan have in mente. Medarbejderne begynder at fortolke på, hvad der sker bag de lukkede døre, og det kan i værste fald ske, at snakken går på noget negativt, der i sidste vil gøre medarbejderne urolige og umotiverede.

Du er chefen – vær et godt eksempel

Rigtige ledere er gode eksempler for deres ansatte. Når du er motiveret, kommer det lettere til dine medarbejdere, og en glad chef har som regel altid glade medarbejdere. Et smil smitter, og det gør det i højere grad på arbejdspladsen, hvor dagene sommetider kan føles lange og uoverskuelige. Du bør altid vise vejen som leder, og ved at sprede glæde og smil har du gjort dit til at skabe det samme blandt dine ansatte.

Arbejdsglæde smitter. Sådan lyder flere reklamer og opfordringer, og det virker i særdeleshed.

Husk at fejre succes

Succes er altid noget, som der skal fejres. Når dine medarbejdere skaber de resultater, som du kræver af dem, bør det altid blive fejret. Om det er med en fyraftensøl, et high-five eller en god middag er irrelevant. Det centrale i forhold til at fejre succes er igen, at medarbejderne føler sig værdsat. Når medarbejderne føler sig værdsatte, bliver de automatisk motiverede.

Sommetider kan der endda være en mening med at fejre fejl. Det lyder måske vanvittigt, men det er det nu egentlig ikke. 0-fejls kultur eksisterer i mange virksomheder. Det virker dog ikke altid lige godt. Hvis du, som chef, vælger at fejre fejl, vil du opleve langt mere ærlige og åbne medarbejdere.

Der vil altid være fejl, når vi arbejder med mennesker, og i stedet for en medarbejder, der holder sine fejl skjult i frygt for at blive ristet af chefen, ville du så ikke foretrække en ærlig medarbejder, der åbent fortalte dig og de andre medarbejdere om fejlen, så I sammen kunne forhindre, at noget lignende gentager sig. At fejre fejl er en god måde at forebygge på.

Giv medarbejderne pauser

En arbejdsdag – uanset ugedag – kan sommetider føles lang og uoverskuelig. Pauser er noget af det, der kan løsne stemningen og være med til at skabe en virksomhed, der rent socialt fungerer, som den skal. Som chef tænker du forkert, hvis du tror, at en lang arbejdsdag uden små pauser skaber højere produktivitet. Netop produktiviteten falder uden pauser, idet medarbejderne bliver trætte og umotiverede.

Et par ekstra 5-10 minutters pauser skader i sidste ende hverken dig som chef, virksomheden, produktiviteten eller dine medarbejdere. Tværtimod!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *