NemID

Anvend NemID medarbejdersignatur

I Danmark skal vi alle sammen bruge NemID. NemID er nemlig ens adgangskode rundt omkring på internettet. Dette er for at sikre dig, at du sikkert kan se dine fortrolige og følsomme oplysninger på nettet. Dette kan være i situationer som netbank og så snart det har noget med det offentlige at gøre. Dette brug af NemID er blevet et krav til os danskere.

Samtidig er det også blevet et krav, at alle danske virksomheder med et CVR nummer har et NemID medarbejdersignatur. Men hvad er det og hvordan bruger man det?

Kort og godt om NemID medarbejdersignatur

Faktisk hedder det MOCES. Som vores almindelige NemiD signatur, så kommer det i form at et nøglekort, og bruges på præcis samme måde. Virksomheder får sådan en medarbejdersignatur, for at ejere, ledere, bestyrelsesmedlemmer og andre ansatte i virksomheden kan bruge det, når de skal legitimere sig på virksomhedens vegne. På denne måde sikrer man sig, at ingen andre kan gå ind og gøre ting på virksomhedens vegne uden virksomhedens NemID.

Dette giver en enorm mængde sikkerhed til ansatte og virksomhedsejere, så det sørger for, at alt bliver gjort korrekt. I følge nets.eu, så er der mange forskellige situationer, hvor der kan være grund til, at man som virksomhed skal bruge sin medarbejdersignatur. Dette kan være:

  • Når man skal henvende sig på virksomhedens vegne til det offentlige
  • Når man skal underskrive dokumenter online
  • Når man vil have adgang til information fra det offentlige
  • Når man vil logge på private webtjenester
  • Når man vil logge på interne it-systemer
  • Hvis man vil sende og modtage sikre e-mails krypteret med en signatur

Værd at vide

For at kunne få NemIDs medarbejdersignatur, så skal man som virksomhed først indgå i en aftale med Nets, og dette gør man første gang, hvor man bestiller disse signaturer. Man kan vælge mellem tre forskellige signaturer. Den ene er NemID medarbejdersignatur med nøglekort som er det som kommer nærmest vores almindelige, private NemID nøglekort.

En anden type er NemID medarbejdersignatur som nøglefil, som svarer til det gamle digitale signatur. Her ligger nøglefilen på medarbejderens computers software. Den tredje type NemID er NemID medarbejdersignatur på hardware, hvor ens certifikat gennems på noget særligt hardware som kaldes krypto-token. De forskellige typer signatur har også forskellige afgifter og priser, som man kan se, når man bestiller.

Når man finder ud af, hvilken type NemID det skal være, så skal det bestilles. Det er her  vigtigt at vide, at den medarbejder som bestiller medarbejdersignaturen for virksomheden automatisk bliver virksomhedens NemID administrator. Det er dog efterfølgende mulighed for at vælge en anden og flere administratorer.

Husk det med sikkerheden

Præcis ligesom med NemID til private personer, så er det også vigtigt, at man med NemID medarbejdersignatur husker, at passe på sit nøglekort. Derfor er det vigtigt, at ens nøglekort ikke ligger frit tilgængeligt for andre mennesker, men i stedet ligger et sikkert sted.

Det er også vigtigt, at man ikke deler sin personlige kode med andre, og eller ikke dele nøglekortet med andre. Fordi NemID omhandler oplysninger via ens computer og internettet, så er det også vigtigt at ens computer og styresystem er opdateret og er dækket af sikkerhed. Det er også vigtigt, at den e-mail, man bruger, er sikker. Mistænker man, at virksomhedens NemID bliver misbrugt, så er det også vigtigt at få det spærret med det samme.

Det kan man gøre gennem NemIDs erhvervssupport. Dette skal dog gøres af den medarbejder som er NemID administrator. Bestiller de selv et nyt nøglekort, så bliver det gamle automatisk også spærret. Man kan altid kontakte NemID support, hvis man har brug for at få hjælp til ens medarbejder NemID. Læs mere om NemID Erhverv.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *